معرفی کارگروه
کارگروه آموزش محیط زیست و امور بینالملل در کرسی یونسکو در ایران، پژوهش تطبیقی را بهعنوان ابزاری استراتژیک برای پیشبرد علم آموزش محیط زیست در اولویت قرار داده است. در دنیایی که با چالشهای پیچیده زیستمحیطی مانند تغییرات اقلیمی و تخریب اکوسیستمها مواجه است، یادگیری از تجارب و رویکردهای نوآورانه در سراسر جهان اهمیت حیاتی دارد. این کارگروه با تحلیل سیستماتیک چارچوبهای نظری و کاربردهای عملی در کشورهای مختلف، به شناسایی بهترین شیوهها پرداخته و تلاش میکند تا آنها را در بستر اجتماعی و فرهنگی ایران بومیسازی کند.
تقویت مأموریت جهانی یونسکو برای توسعه پایدار
ابتکارات جهانی یونسکو در زمینه آموزش برای توسعه پایدار (ESD) پایه محکمی برای این پژوهشهای تطبیقی فراهم میکند. تعهد یونسکو به ترویج پایداری از طریق آموزش، با مأموریت کارگروه در همخوانی است تا از تجارب بینالمللی در آموزش محیط زیست بهرهبرداری کند. این کارگروه با شرکت در برنامهها و شبکههای مرتبط با یونسکو، به اشتراک دانش و تبادل ایدهها میپردازد که نهتنها به تقویت سیاستهای آموزشی ایران کمک میکند، بلکه به غنای گفتمان جهانی درباره آموزش پایداری نیز میافزاید.
یادگیری از یکدیگر: قدرت خرد جمعی
در هسته رویکرد تطبیقی کارگروه، باور به این اصل است که چالشهای زیستمحیطی ما ذاتاً جهانی هستند و نیاز به خرد جمعی برای حل آنها داریم. با یادگیری از موفقیتها و چالشهای سایر کشورها، کارگروه به تسریع پیشرفت در آموزش محیط زیست در ایران میپردازد. این روحیه همکاری، که از سوی یونسکو و تأکید بر همبستگی بینالمللی پشتیبانی میشود، تصدیق میکند که هیچ کشوری بهتنهایی تمام پاسخها را ندارد. بلکه بهترین راهحلها زمانی به دست میآیند که تجربهها و تخصصهای متنوع گرد هم بیایند تا مشکلات مشترک را حل کنند.
مشارکت در بانک دانش جهانی یونسکو
یافتههای پژوهش تطبیقی کارگروه نه تنها برای ایران ارزشمند هستند، بلکه به مأموریت گستردهتر یونسکو برای ارتقای آموزش برای توسعه پایدار در سطح جهانی نیز کمک میکنند. با انتشار یافتهها و شرکت در پلتفرمهای اشتراک دانش یونسکو، کارگروه به غنیسازی گفتگوی جهانی درباره آموزش محیط زیست میپردازد. این مشارکت، بخشی مهم از تعهد کرسی یونسکو به عنوان یک مرکز برتری در آموزش پایداری است و به انتشار شیوههای نوآورانه در سطح جهانی کمک میکند.
ایجاد چرخه بازخورد برای بهبود مستمر
کارگروه متعهد به ایجاد یک چرخه بازخورد پویا است که در آن یافتههای تطبیقی به طور مداوم در سیستم آموزشی ایران ادغام میشوند و همزمان به اطلاع شرکای بینالمللی نیز میرسند. با ارائه فعالیتهای خود در محافل بینالمللی و کنفرانسهای یونسکو، کارگروه به تبادل دوطرفه دانش میپردازد تا هم ایران و هم شرکای جهانی از بینشهای بهدستآمده بهرهمند شوند. این فرآیند تکراری برای بهبود روشهای آموزشی و پاسخگویی به چالشهای زیستمحیطی در حال تغییر، ضروری است.
چشماندازی متحد برای آیندهای پایدار
در نهایت، پژوهشهای تطبیقی کارگروه آموزش محیط زیست و امور بینالملل، به دنبال چشمانداز مشترک آیندهای پایدار است که در دستور کار ۲۰۳۰ یونسکو ترسیم شده است. با تقویت روحیه همکاری بینالمللی و تأکید بر اهمیت یادگیری از تجربههای یکدیگر، کارگروه امیدوار است که به ایجاد جامعهای به هم پیوسته، آگاه و مقاوم در برابر چالشهای جهانی کمک کند. این چشمانداز تنها بر بهبود روشهای آموزشی تمرکز ندارد، بلکه به پرورش نسلی از شهروندان آگاه به محیط زیست و آماده برای رهبری حرکت به سوی آیندهای پایدار معطوف است.
رئیس کارگروه
سورنا زندی
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش محیط زیست
فعالیتهای کارگروه
No posts found!