کارگاه تخصصی آشنایی با روش های مشارکتی و تسهیلگری برای حفاظت از محیط زیست

تاریخ کارگاه: 
چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۶ لغایت پنجشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۶

هدف از برگزاری این دوره، آشنایی دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاهی با مبانی رویکرد مشارکتی و قابلیت‌های آن در بحث حفاظت از محیط زیست است. شرکت‌کنندگان در این کارگاه، به طور اجمالی، مباحثی چون تاریخچه رویکرد مشارکتی، ضرورت، رابطه با دیگر رویکردها، مبانی و اصول بنیادین، تکنیک‌ها و دسته‌بندی آن‌ها، جایگاه بازی در این رویکرد و تنوعات آن و... را می‌آموزند. با برخی تجربیات تسهیلگران در پروژه‌های محیط زیستی ایران (در زمینه‌های آموزش، مدیریت و حفاظت) آشنا می‌شوند، چند تکنیک‌ مهم مشارکتی را به طور عملی و گروهی، تمرین می‌کنند. همچنین منابع مهم این حوزه به آن‌ها معرفی می‌شود. انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان در این دوره مقدماتی ۱۵ ساعته، آشنایی خوبی با کلیات رویکرد مشارکتی پیدا کرده و نسبت به مطالعات تکمیلی و پیگیری آموزش‌های پیشرفته‌تر خود در این حوزه، علاقمند گردند.

مدت کارگاه: 
۱۵ ساعت -این کارگاه در دو روزکه در روز اول از ۸ صبح الی۱۶ بعد از ظهرو در روز دوم از۸ صبح الی ۱۵ بعد از ظهر برگزار می شود و شرکت کنندگان حداقل ۱۵ ساعت مفید در کارگاه حضور دارند.
هدف های رفتاری کارگاه: 
تفاوت انواع روش‌های کمی، کیفی و مشارکتی را با یکدیگر و موارد استفاده مناسب از هر یک را توضیح دهند.
با تاریخچه رویکرد مشارکتی به عنوان یک پارادایم جدید، خاستگاه‌ها و ضرورت پیدایش آن آشنا شوند.
با اصول بینشی، رفتاری و تکنیکی مشارکتی به عنوان یک رویکرد (فراتر از روش) آشنا شوند.
با ادبیات رویکرد روش مشارکتی تاحدی آشنا شده و مفاهیم اصلی‌ای چون تسهیلگر، تحلیلگر، اخلال‌گر و... را درک کنند.
مراحل روش مشارکتی (یخ‌شکنی، اعتمادسازی، و توانمدسازی) را توضیح دهند.
با مفهوم بازی‌های مشارکتی و ضرورت آن‌ها آشنا شده و چند بازی و فلسفه آن را یاد گرفته باشند.
آشنایی‌ای کلی با دسته‌بندی تکنیک‌های مشارکتی پیدا کرده و ۴-۳ تکنیک اصلی را در عمل، تجربه کنند.
با مفهوم طراحی و مدیریت پروژه‌های مشارکتی و مراحل هفتگانه آن آشنا شوند.
با چند پروژه که به این شیوه در زمینه حفاظت از محیط زیست ایران اجرا شده‌اند و ظرایف میدانی آن آشنا شوند.
امکانات مورد نیاز کارگاه: 
فضایی بزرگ با قابلیت جابه جایی صندلی‌ها و تغییر شکل و موقعیت آن‌ها
۴-۵ میز اداری بزرگ که متناسب با ابعاد کاغذ پوستی باشد. (در صورت عدم وجود این امکانات، فضایی موکت شده که گروه‌ها بتوانند روی زمین بنشینند و فعالیت کنند.)
ویدئو پرژکتور و اسپیکر برای پخش مناسب صدا در سالن
تخته وایت برد بزرگ و ۴ سری ماژیک از ۴ رنگ و قیچی ۴ عدد
کاغذهای رنگی یادداشت یا کاغذ رنگی‌های که روی آن‌ها بتوان نوشت.
چسب نواری و چسب کاغذی جهت چسابندن کاغذهای پوستی روی دیوار
کاغذ پوستی ۲۰ برگ (کاغذهایی که فروشگاه‌های لوازم قنادی یا خرازی‌ها می‌فروشند و ابعاد بزرگی دارد و روی آن می‌توان با ماژیک نوشت.)
دوربین فیلمبرداری و عکاسی جهت مستندسازی فرآیند
عناوین اصلی کارگاه: 
آشنایی کلی با رویکرد مشارکتی و ضرورت و قابلیت‌های آن در پروژه‌های حفاظت از طبیعت
مخاطب های کارگاه: 
علاقمندان حفاظت از محیط زیست (محدوده سنی ۱۸ سال به بالا)
روش های ارزشیابی کارگاه: 
پیش‌آزمون و پس‌آزمون به شیوه مشاکتی و با پخش انیمیشن آموزشیِ «واقعیت چه کسی؟» در ابتدا و انتهای دوره و درخواست از حضار برای نوشتن آنچه از پیام انیمیشن می‌فهمند؛ با توضیح مفهوم «تقدم نظریه بر مشاهده» در بحث فلسفه روش و ضرورت مقایسه درک آغازین خود از محتوا
زمان بندی کارگاه: 
مراحل اجرای کارگاه زمان ساعت مجری
طی مراحل یخ‌شکنی و آشنایی اولیه با استفاده از یک بازی معارفه (روز اول) ۱۲۰ دقیقه ۸ الی ۱۰حامد جلیلوند- منیژه غزنویان- مهدی مجتهدی
استراحت و پذیرایی ۳۰ دقیقه ۱۰ الی ۱۰:۳۰
ارائه مبانی نظری و کلیات بحث با استفاده از پاورپوینت (با ترکیب بازی ) ۱۵۰ دقیقه ۱۰:۳۰ الی ۱۳حامد جلیلوند- منیژه غزنویان- مهدی مجتهدی
ناهار و نماز ۶۰ دقیقه ۱۳ الی ۱۴
آشنایی با تکنیک‌ها و کار کارگاهی ۱۲۰ دقیقه ۱۴ الی ۱۶حامد جلیلوند- منیژه غزنویان- مهدی مجتهدی
ارائه مبانی نظری و ظرایف عملی مدیریت مشارکتی (با ترکیب بازی ) (روز دوم)۱۲۰ دقیقه ۸ الی ۱۰حامد جلیلوند- منیژه غزنویان- مهدی مجتهدی
استراحت و پذیرایی ۳۰ دقیقه ۱۰ الی ۱۰:۳۰
آشنایی با چند تجربه میدانی در زمینه حفاظت و ذکر مثال‌ها و خاطراتی از مراحل مختلف کار ۱۲۰ دقیقه ۱۰:۳۰ الی ۱۲:۳۰حامد جلیلوند- منیژه غزنویان- مهدی مجتهدی
ناهار و نماز ۳۰ دقیقه ۱۲:۳۰ الی ۱۳
معرفی چند منبع مهم برای مطالعات تکمیلی پیرامون این حوزه ۱۲۰ دقیقه ۱۳ الی ۱۵حامد جلیلوند- منیژه غزنویان